kundelojalitet – markedsføring

Kundelojalitet, en kundes plikttroskap overfor en leverandør eller merkevare, f.eks. SAS eller Hennes & Mauritz. Kundelojalitet til en merkevare benevnes gjerne merkelojalitet og er interessesant fordi den forteller om kundenes vilje til gjenkjøp.

For å få forståelse for hvordan kundene oppfører seg gjøres studier som viser hvilke faktorer som gjør kundene fornøyde og lojale, der resultatet er utgangspunkt for forandringer i strategi, produkter eller tjenester. Eksempler på hva som kan undersøkes er kundenes motivasjon for å handle, vil kundene fortsette å handle, anbefaler kunden bedriften til sine bekjente, er de aktive med ris og ros eller på sosiale medier, hvor ofte bytter de leverandør og hva skal til for at de forblir trofaste.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.