Kubo-futurismen, fra 1910 den viktigste gruppen innen russisk futurisme, med Velimir Khlebnikov, David og Nikolaj Burljuk, Elena Guro og Aleksej Krutsjonykh. Deres mål var å befri ordene fra deres referensielle betydninger og skape en poesi ved hjelp av ordet «som sådant», det vil si ved hjelp av ordenes form- og klangelementer. Resultatet var en «fornuftsoverskridende» eller «meningsoverskridende» poesi. Kubo-futuristene vakte særlig oppsikt med manifestet En ørefik til den offentlige smak, hvor de oppfordret til å forkaste hele den forutgående russiske litteratur. De hilste revolusjonen velkommen som en mulighet til å realisere sin estetikk, og man kan hevde at de kjennetegnes av tre hovedtendenser: betoningen av det urbane og teknisk-industrielle, kulturforakt, og en typisk russisk ødeleggelseslyst.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.