Når et fly beveger seg fortere enn lydhastigheten, vil det dannes en konisk sjokkbølge bak flyet, som gir opphav til en sky av vanndamp på grunn av redusert trykk og temperatur. Bildet til høyre er fra 1999 av et U.S. Navy F/A-18 Hornet fly ved kysten av Sør Korea, og ble tatt av John Gay i den amerikanske marine.

Kritisk hastighet er i aerodynamikken lydhastighet i luft.

Faktaboks

Uttale
krˈitisk hastighet.

Forholdet mellom hastigheten til et legeme og lydhastigheten kalles gjerne machtallet. Ved 1,0 mach har legemet nådd den kritiske hastigheten, og man sier at det «passerer lydmuren». Dersom machtallet er større enn 1,0, kan ikke forstyrrelser i luften forplante seg foran legemet, og en stor trykkforskjell dannes like ved fronten av legemet. Denne trykkforskjellen fører til at det sendes ut en konisk sjokkbølge som sprer seg bakover fra legemet. Jo større machtall, jo smalere blir kjeglen. Denne sjokkbølgen kan høres av en person på bakken, mens en person inne i flyet ikke kan høre dette. Smellet som høres er karakteristisk for gjenstander som beveger seg med overlydshastighet, som for eksempel en geværkule eller et supersonisk fly.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg