Kritisk hastighet kommer fra engelsk critical engine failure speed og betegnes vanligvis med Vi flyets systemer og dokumenter. Benyttes i forbindelse med å beregne minimum nødvendig rullebane for avgang. Dersom flyet får motorstans før denne hastigheten er det beregnet tilstrekkelig rullebane til å bremse ned og avbryte avgangen. Ved motorstans etter oppnådd Vskal flyet ha nok kraft til å fortsette avgangen på gjenværende motor(er) og klatre til en trygg høyde.

Ved avgang vil systemet i moderne fly annonsere V1 ved lyd. Vkan også på digitale systemer leses av lufthastighetsmåleren. V1 er gjerne tett ettefulgt av rotasjonshastigheten Vhvor flyet løfter nesen og starter klatring.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.