Konvoitrafikken mellom Norge og de britiske øyene ble igangsatt våren 1917 og fikk betegnelsen «de skandinaviske konvoiene». Lerwick var normalt utgangspunktet for konvoiene i det første halvåret. Den britiske eskorten var i de første månedene som regel begrenset til to destroyere og fire til seks væpnede trålere som fulgte konvoien til og fra den norske sjøgrensen. 22. april 1917 ankom den første programmerte konvoien fra Lerwick norskekysten. Den besto av seks handelsskip og to jagere som eskorte. Deretter ankom og avgikk konvoiene med tre til fem dagers mellomrom fram til krigens slutt. Utvær, Gåsvær, Sognefjorden, Marsteinen og Holmengrå var posisjonene der konvoiene kom inn, og der eskorten tok med seg en ny samling handelsskip tilbake til Lerwick og Edinburgh-området.
Tapsprosenten viste hvor vellykket konvoiene og den begrensede eskorteinnsatsen var. I løpet av mai seilte 25 konvoier med i alt 1871 skip. Bare fem skip gikk tapt, noe som tilsvarer et tap på 0,3 prosent. De skandinaviske konvoiene omfattet i alt 7653 skip gjennom resten av krigen, og 55 skip gikk tapt. Det vil si en tapsrate på 0,72 prosent.
De nordiske landene – og Norge spesielt – hadde nokså lav selvforsyningsgrad og var derfor avhengige av de skandinaviske konvoiene for å overleve. Britenes beslutning om å eskortere de skandinaviske konvoiene kan begrunnes ut fra landets egeninteresse og kanskje ut fra en følelse av plikt til å hjelpe nøytrale land. Det er flere forklaringer på hvorfor de skandinaviske konvoiene var så viktige for Ententen. For det første var det viktig å opprettholde blokaden av Tyskland for å hindre at landet fikk handels- og forsyningsfordeler. For det andre var de nøytrale landenes handelsflåter av så stor betydning for Ententens handel at de store norske og svenske skipstapene ga grunn til bekymring. For det tredje var det i situasjonen behov for å gi noe tilbake til de nøytrale. Det hersket samtidig en viss uro for at Sverige og Norge ville slutte å seile på Storbritannia. For det fjerde hadde Storbritannia behov for ressurser fra Skandinavia. Disse omfattet malm, tømmer, nitrater og landbruksprodukter. Gjennom konvoitrafikken ble Norge støttet. Dette var viktig for begge parter fordi Norge var den nøytrale staten som bidro mest med sin handelsflåte, og det landet som led de største tapene.
I oktober og desember 1917 fant det sted to alvorlige tyske overflateangrep på konvoiene til Storbritannia. Ni handelsskip, fire trålere og tre britiske destroyere gikk ned. De britiske omprioriteringene for å sikre de skandinaviske konvoiene skjedde raskt. Som følge av trusselen fra tyske overflatefartøyer begynte derfor de store konvoiene før jul i 1917 å seile med særdeles sterk eskorte. 20. desember kom østgående konvoi på 30 handelsskip til Fedje med en eskorte på ti kryssere, åtte jagere og elleve hvalbåter. Eskorten tok med seg 37 handelsskip tilbake.
10. desember 1917 besluttet britene å seile fra Methil i Firth of Forth i stedet for Lerwick. Årsaken var at konvoiene da fikk kortere seilas og lettere tilgang på eskorte fra de mer nærliggende marinebasene og operasjonsområdene. Konvoiene ble styrt av britene, selv om flertallet av fartøyene ofte var norske og svenske. Det måtte et utstrakt samarbeid til for å få samlet konvoiene i riktig posisjon og til riktig tid ved kysten, noe den norske marine bidro til. Dette var en viktig årsak til at det ble utviklet et samarbeid mellom Norge og Storbritannia. Den norske marinen etablerte videre et begrenset konvoisystem innenfor territorialgrensen, som brakte handelsskipene til og fra møteplassen for de skandinaviske konvoiene.
Konvoieringene på slutten av første verdenskrig viste seg meget effektive. Etter innføringen av konvoier kunne den norske handelsflåten fortsette å seile for Ententen, men med betydelig mindre tap i skip og sjøfolk. Konvoieringen mellom Norge og Storbritannia sikret forsyningslinjen til sjøs som Norge var helt avhengig av fram til krigen sluttet høsten 1918.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.