Krigsforsikring i sjøfartsforhold har vært løst på forskjellig måte bakover i historien, alt etter hvor stor krigsrisikoen har vært i de forskjellige tidsepokene, og deler av verden hvor norske skip har hatt sin fart.
Da første verdenskrig brøt ut, måtte staten gripe hjelpende inn, så vel i nøytrale som i krigførende land, for å etablere forsikringsordninger.
I Norge ble Krigsforsikringen for norske Skib og A/S Norsk Varekrigsforsikring opprettet. Da de politiske forholdene igjen tilspisset seg i 1930-årene, opprettet rederne Den Norske Krigsforsikring i samarbeid med assurandørene og staten A/S Norsk Varekrigsforsikring i 1938.
Disse var i virksomhet i 1940, da Norge kom med i andre verdenskrig. Senere overtok Statens Krigskaskoforsikring hjemmeflåten, ved siden av Krigsforsikringen for Fiskeflåten. De skipene som var disponert av Nortraship under krigen, var krigsforsikret i det britiske War Insurance Office.
Når krigsrisiko truer uten at Norge er krigførende makt, kan varer under transport forsikres i Statens Varekrigsforsikring, eller direkte i utlandet. Skip, med unntak av fiskefartøy, på over 100 brutto registertonn kan forsikres i Den Norske Krigsforsikring for Skib eller direkte i utlandet, mens Felleskontoret for krigsforsikring formidler krigsforsikring for mindre skip og fiskefartøyer.
Krigsforsikring for fly overtas av skadeforsikringsselskaper. Ved en eventuell fremtidig krig som Norge er med i, trer en offentlig beredskapsordning i kraft for store skip, mens Krigsskadeskipnaden overtar forsikring av mindre skip og fiskefartøy.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.