Kontor, arbeidslokale i et foretak der det utføres arbeid av administrativ, regnskapsmessig og planleggende eller tilretteleggende art og liknende, men ikke materiell produksjon og behandling av varer.

Kontor betegner også et arbeidslokale for selvstendig næringsvirksomhet av ikke-materiell art, som for eksempel advokatkontor, og for publikumsekspedisjon, som for eksempel billettkontor.

Kontor kan også betegne en organisasjonsenhet innen statsforvaltningen. Avdelingene i departementer og andre større offentlige institusjoner er delt i kontorer som ledes av en byråsjef eller kontorsjef. Flere steder brukes i stedet betegnelsen seksjon.

Med regjeringskontorene forstår man hele sentraladministrasjonen med departementer, direktorater med mer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

21. juli 2014 skrev Aksel Braanen Sterri

Tillegget 21. juli kommer fra en artikkel fra papirleksikonet.

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.