Konsumentoverskudd er innen samfunnsøkonomi det nytteoverskuddet for konsumenten som oppstår når den summen en person er villig til å betale for en viss mengde av et gode er større enn den summen han eller hun faktisk betaler.

Faktaboks

Også kjent som
engelsk: consumer surplus

Konsumentoverskuddet fremkommer ved at prisen gjerne ligger fast i markedet: En liter melk koster det samme per enhet, uavhengig av om man vil ha én eller ti. Nytten, eller tilfredsstillelsen, er derimot størst for den første literen og avtar etter hvert med mengden. Dette kalles fallende grensenytte.

Eksempel

konsument- og produsentoverskudd
Illustrasjon av konsument- og produsentoverskudd i et marked med fullkommen konkurranse.
konsument- og produsentoverskudd
Lisens: CC BY SA 3.0

Anta at en persons etterspørselskurve for te er slik at han eller hun, når prisen er 20 kroner per hekto, vil kjøpe for eksempel 1 hekto per måned, og hvis prisen er 10 kroner, vil vedkommende kjøpe 2 hekto.

Man kunne da få personen til å kjøpe 2 hekto også ved først å la ham eller henne få 1 hekto til 20 kroner, og deretter tilby ham eller henne 1 hekto i tillegg, til 10 kroner.

Vedkommende er altså villig til å betale tilsammen 30 kroner for den mengden av varen som han eller hun nå kan kjøpe i markedet for 20 kroner. Konsumentoverskuddet er i dette tilfellet 10 kroner (per måned).

Bruk

Begrepet konsumentoverskudd er forholdsvis lett å definere for et enkelt gode når alt annet enn prisen og mengden for dette godet forutsettes konstant.

Denne forutsetningen er imidlertid i strid med elementære prinsipper i teorien for konsumentenes adferd, og en tilpasning av begrepet støter på store vanskeligheter.

Til tross for de teoretiske problemene ved begrepet har det vist seg nyttig og fått ny aktualitet i såkalt kostnad-nytteanalyse.

Begrepet ble innført av økonomen Alfred Marshall.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg