Klyss er et hull i en skipsside, der ankerkjetting, fortøyningstau og lignende kan løpe gjennom.
Uttrykkene klyss og gatt brukes noe om hverandre.
Ofte refererer ordet klyss til et støpejernsrør, kalt klyssrør eller klysspipe, som går fra hull i dekket helt forut, til hull i skipssiden på for eksempel baugen og som ankerkjettingen løper gjennom. Ankerets legg ligger i dette røret når det er oppe.
Et dekksklyss, er et fôret hull i dekket aktenfor ankerspillet, rett over kjettingkassen, der kjettingen går ned. Videre er en klysspute en fôring rundt et klyss, særlig på treskip, for å beskytte skipskledningen mot slitasje når kjettinger løper ut og inn gjennom klysset.
Fortøyningsklyss er klyss som brukes til fortøyninger. Dette kan være åpne klyss, for eksempel en halegatt, eller lukkede klyss, som vil si at fortøyningen må tres gjennom, og kan ikke hektes på klysset. På skipets sider kalles åpningene gjerne for varpeklyss. Klyssene kan være montert frittstående på dekk, eller som del av skansekledningen.
Rulleklyss er en form for klyss som består av fire ruller, to på sidene, en øvre, og en nedre rulle. Trosser og tauverk glir derfor lett gjennom disse klyssene på grunn av rullene. Rulleklysset har ikke samme styrke som et klyss av fast materiale.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.