Kjøpsatferd, omfatter alt det folk gjør i forbindelse med anskaffelse av en vare eller tjeneste. Analyseverktøyet som brukes til å forklare, forstå og forutsi ulike sider ved kjøpsatferd, er sammensatt av modeller og forståelsesperspektiver fra flere fagområder: Økonomiske modeller vektlegger kostnad og nytte; sosiologiske, sosialpsykologiske og sosialantroplogiske modeller fokuserer på sosiale, kulturelle og etniske sider ved holdninger, rollemodeller og referansegruppers betydning; psykologiske modeller ser blant annet på hvordan folk oppdager og oppfatter det de ser, hva som vekker deres oppmerksomhet og kjøpelyst, hva de husker og hvilke mentale bilder de har av ulike tilbydere og varemerker (image og profil). Se også kjøpsprosessen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.