Kjøpsatferd omfatter alt det folk gjør i forbindelse med anskaffelse av en vare eller tjeneste.

Analyseverktøyet som brukes til å forklare, forstå og forutsi ulike sider ved kjøpsatferd, er sammensatt av modeller og forståelsesperspektiver fra flere fagområder:

  • økonomiske modeller vektlegger kostnad og nytte
  • sosiologiske, sosialpsykologiske og sosialantropologiske modeller fokuserer på sosiale, kulturelle og etniske sider ved holdninger, rollemodeller og referansegruppers betydning
  • psykologiske modeller ser blant annet på hvordan folk oppdager og oppfatter det de ser, hva som vekker deres oppmerksomhet og kjøpelyst, hva de husker og hvilke mentale bilder de har av ulike tilbydere og varemerker (image og profil)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg