Kjølevæske er væske som brukes i forbrenningsmotorer for å lede varmen bort fra motorblokkens varmeste områder. De varmeste områdene er området rundt forbrenningsrommet i motorsylinderen.

Ved antenning oppstår en høy forbrenningstemperatur i sylinderen som må ledes bort så fort som mulig for å unngå overoppheting av motoren. Motorblokken har derfor kjølekanaler rundt sylindrene og i toppen for å lede varmen bort. Det finnes motorer som er luftavkjølt, men kjøling med kjølevæske er mer effektivt, fordi væsken transporterer varmen bedre enn luft gjør. I tillegg fordeler kjølevæsken varmen rundt i motoren, slik at motortemperaturen er mest mulig lik over hele motoren. Dette hjelper til med å unngå vridning i metallet på grunn av varmeforskjeller.

Kjølevæsken blir transportert rundt i motoren ved hjelp av en vannpumpe.

Vanlig kjølevæske består i hovedsak av glykol, men også andre kjemikalier og ca 50 prosent vann. Sammensetningen av kjølevæske varierer. Man bør bruke den kjølevæsken som motorfabrikanten krever. Ulike typer kjølevæsker skal ikke blandes med hverandre, da det blant annet kan oppstå kjemiske reaksjoner som kan skade metallet inne i kjølekanalene.

Det finnes også kjølevæske som ikke inneholder vann og heller ikke skal blandes med vann. Denne typen kjølevæsken er ikke så vanlig, men brukes blant annet i motorsport, da den tåler høyere temperaturer.

Kjølevæske har mange egenskaper. I tillegg til å transportere varme skal den for eksempel forebygge at væsken fryser (unngå frostsprengning/blokkering), forhindre korrosjon (rust, eiring eller kjelstein), smøre pakninger/bevegelige deler, rense, kjøle, tette, ikke skumme, og ikke øke kokepunktet.

Kjølevæske er giftig og må ikke tømmes i naturen, men samles opp og leveres på godkjent mottak.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg