Kilereim er en vanlig type belte for kraftoverføring. Denne type belte kom i bruk ikke minst for å erstatte flatbelter, som krevde posisjonering for ikke å gli av hjulene og som var mindre effektive. Reimdrift foretrekkes ofte der tilgjengelighet for service er viktig, og der et tannhjulsystem ville bli for kostbart, omfattende og tungt.

Effektiviteten i kraftoverføringen bestemmes av friksjonen mellom de hjul kilereimen løper over, det utgis tabeller over forholdet mellom stramming, reimtype og innspenningskraft.

Kilereim brukes ofte ved kraftoverføring fra elektromotorer og dessuten ved overføring av kraft fra veivaksel til andre komponenter som generator, vannpumpe osv i maskiner som drives med forbrenningsmotor.

Kilereimene har generelt stor friksjon og trekker med 1/3 av den stramming som er nødvendig for flate reimer. De brukes gjerne for store utvekslingsforhold og korte akselavstander.

Kilereimer ble oppfunnet i 1917 av John Gates ved amerikanske Gates Rubber Co., en av verdens største gummifabrikker som ikke produserer bilgummi. Moderne kilereimer kan overføre store krefter og er slik forsterket med ståltråd og andre fibre – slik som aramid/kevlar, at de normalt har høy pålitelighet og lang levetid.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.