karismatisk ledelse

Artikkelstart

Karismatisk ledelse er en teori innenfor ledelsesfaget som knytter ledelse til visse egenskaper ved lederen, nærmere bestemt lederens karisma – eller utstråling, sjarm og evne til å formidle sitt budskap og inspirere andre til handling.

Karismatisk ledelse er følgelig basert på å overbevise og skape tillit til det som blir formidlet som sant og viktig, slik at ledelse virker gjennom begeistring for og oppslutning om ideer og visjoner. Videre sier teorien at dette får både ledere og medarbeidere til å yte ekstra for å nå felles målsetninger for virksomheten.

Karismatisk ledelse kan være konstruktiv i form av å inspirere folk til å jobbe sammen mot felles mål og visjoner – slik tilnærmingen gjerne blir beskrevet i forbindelse med organisasjoner og arbeidsliv. På den andre siden kan karismatisk ledelse bli destruktiv om en leder bruker overbevisning og utstråling til å manipulere og oppnå kontroll over andre.

Karismatisk ledelse kan forstås som et element i transformasjonsledelse og den såkalte fullspektrumsmodellen for ledelse.

Opprinnelse

Opprinnelsen til begrepet karismatisk ledelse knyttes til Max Weber, som beskrev karisma som en egenskap man tillegger den som fremstår med en visjon eller løsning i krisetid.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Arnulf, J. K. (2012). Hva er ledelse. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Brochs-Haukedal, W. (2017). Arbeidspsykologi og ledelse. Bergen: Fagbokforlaget.
  • Kaufmann, G. og Kaufmann, A. (2009). Psykologi i organisasjon og ledelse. Bergen: Fagbokforlaget.
  • Martinsen, Ø.L. (red.) (2019). Perspektiver på ledelse. 5. utg. Oslo: Gyldendal.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg