I byene Totonicapán, Santa Cruz del Quiché og Chichicastenango er befolkningen i all hovedsak k’iche’. I Guatemalas nest største by, Quetzaltenango, utgjør k’iche’er og nabofolket mam rundt 40 prosent av innbyggerne. I disse tettbebygde områdene er k’iche’er sterkt urbaniserte, dog er de kulturelle grensene mot ladinoer stadig svært tydelige for eksempel i form av forskjellige klesdrakter. Handel og servicenæringer dominerer og dagligspråket er ofte spansk.
De fleste k’iche’er lever imidlertid i små bygder bundet sammen av sterke selvstyretradisjoner. Årlig velger hver bygd sine egne autoriteter til å styre fellesskapet og skjøtte fellesgodene (vann og skog). Kjernebegrepet er nim ilik, eller ‘respekt’, det vil si for tradisjonene og autoritetene. De forskjellige oppgavene er fast definerte og samlet i en stigende rekke av verv (cargo-systemet) med de eldste på toppen. Mens verv-stigen tidligere omfattet ivaretakelse av kirkebygg og helgener i form av helgenbrorskap (cofradías), er lokalstyret i dag oftest sekulært slik at katolikker og evangelikale kan delta på like fot.
K’iche’-samfunnet er patriarkalsk og autoritært, men k’iche’er selv oppfatter at i husholdet er kjønns- og aldersroller komplementære. Etter 50 år med protestantisk misjon er rundt 40 prosent av k’iche’ene evangelikale. De fleste er pinsevenner. Under kristendommen finnes en understrøm av åndelige makter. Dios (Gud) omfatter den kristne treenigheten og helgenene, mundo (jorden) inneholder naturkrefter og tradisjonell mayareligion og nantat (bestemor/-far) er forfedrenes ånder. De to siste forvaltes av mayaprestene (aj q’ij, de som kjenner dagenes varsler) gjennom sjamanistiske ritualer og spådomskunst. Ved å gå i kirken så vel som å konsultere en aj q’ij er k’iche’er flest synkretister. Helgenene er både mayamakter og kristne advokater overfor Gud.
Tradisjonelt var ekteskap en strengt regulert affære mellom to familier fra ulike klaner som er alliert i samme bygdesamfunn. I takt med hvordan livet i menigheten har blitt stadig viktigere på bekostning av de gamle helgenbrorskapene, samt med skolevesenets fremvekst, møtes ungdommen nå utenfor husholdets kontroll. Foreldrene har dog stadig et avgjørende ord i valg av ektefelle. Giftermål med ladinoer er ytterst sjeldne.
På landsbygda var k’iche’-huset en enkel konstruksjon av adobe. Nå er det bygd av block, det vil si ferdigstøpte sementelementer. Typisk er huset bebodd av en kjernefamilie pluss et antall barnløse, gamle og unge. Huset og tunet er omgitt av murer og vanligvis ligger det midt i en milpa (maisåker). Det man høster fra sin egen lille milpa er både materielt og spirituelt viktig, men k’iche’-husholdet har alltid hatt flere ben å stå på. I dag er veving viktig, sammen med de nye servicenæringene og ikke minst arbeidsmigrasjon til USA.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.