Jernbane er et sikkert transportsystem, spesielt sett i relasjon til utført transportarbeid, selv om det forekommer ulykker med store skader både materielt og personmessig.

I den følgende oversikten er satt opp større jernbaneulykker i Norge der flere passasjerer er omkommet.

Den første store ulykken i Norge var Nidareidulykken 18. september 1921. Dovrebanen var åpnet dagen i forveien, og da ekstratoget med gjester var på vei sydover, kolliderte det like før midnatt med nordgående daghurtigtog like utenfor Skansen tunnel. Seks av passasjerene i ekstratoget omkom, mens 14 andre ble skadet.

15.ovember 1950 kolliderte morgenekspresstoget fra Kristiansand til Oslo med en godsvogn som rullet fritt fra Hjuksebø stasjon nedover mot Nordagutu. 15 personer omkom. 

22.februar 1975 kolliderte et persontog fra Oslo med morgenekspressen fra Trondheim ved utkjøringen fra Tretten stasjon. Her omkom 27 personer.

16.april 1990. Kollisjon mellom to lokaltog like øst for Lysaker, der fem omkom.

3.oktober 1993. Et lokaltog kolliderte med et skiftelokomotiv ved Nordstrand stasjon og fem omkom.

4.januar 2000. Nordgående lokaltog fra Hamar kolliderte med sørgående tog fra Trondheim ved den nedlagte Åsta stasjon i Østerdalen. Det ble brann i det ene toget, og 19 personer omkom.

Den første større ulykken utenfor Norge skjedde i mai 1856 da to tog kolliderte i Pennsylvania der 66 omkom. I mai 1915 omkom 227 personer da to tog kolliderte i Gretna i Skotland, 550 omkom da et militærtog sporet av ved Mondane i Frankrike desember 1917, ved en avsporing i Costa Rica 1926 omkom 300 personer, og ved togkollisjoner i 1933 (Frankrike) og 1939 (Tyskland) omkom henholdsvis 230 og 224 personer. I oktober 1952 kolliderte to ekspresstog med et lokaltog ved Harrow-Wealdstone like utenfor London og 112 omkom, og i juni 1998 omkom 101 personer da et ICE-tog sporet av og kolliderte med et brofundament ved Eschede i Tyskland.

Andre større internasjonale ulykker er ved Salerno i Italia i 1944 da et tog sporet av og ble fastklemt i en tunnel og 521 omkom, togkollisjon i Pakistan (1957) med ca 300 omkomne, avsporing i India (1981) der et tog raste ned i en elv og ca 500 omkom, avsporing i Etiopia (1985) med 392 omkomne, togulykke etter en eksplosjon (1989) i Sibir der 645 omkom, avsporing i Angola (1994) med ca 300 omkomne, togkollisjon i India (1995) med ca 300 omkomne, togbrann i Egypt (2002) med 373 omkomne og den største av alle; toget «Queen of the Sea» blir tatt av tsunamien på Sri Lanka i desember 2004 med ca 1700 omkomne.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.