Nidareidulykken (1921)
Den første store jernbaneulykken i Norge var Nidareidulykken, 18. september 1921. Dovrebanen hadde åpnet dagen i forveien, og et ekstratog med gjester fra åpningen på vei sydover kolliderte like før midnatt med nordgående daghurtigtog like utenfor Skansen tunnel. Seks av passasjerene i ekstratoget omkom, mens 14 andre ble skadet.
Av /Trondheim byarkiv.
Åsta-ulykken
Åsta-ulykken var en togulykke på Rørosbanen 4. januar 2000. To tog kolliderte ved Åsta stasjon to mil nord for Elverum. 19 personer omkom.
Av /NTB.

En jernbaneulykke er en ulykke knyttet til skinnegående transport, i hovedsak jernbane men også sporvognsdrift. De minst omfattende ulykkene er gjerne avsporinger, men også her kan det være store materielle skader og med betydelige tap av menneskeliv.

Jernbaneulykker i Norge

Selv om jernbanen er et trygt transportmiddel, har det i dens historie også i Norge vært en del ulykker der passasjerer er omkommet. I den følgende oversikten er satt opp de ni største jernbaneulykkene i Norge, samt den største sporveiulykken, målt i antall forulykkede.

De største jernbaneulykkene i Norge

Den første store ulykken i Norge var Nidareidulykken, 18. september 1921. Dovrebanen hadde åpnet dagen i forveien, og et ekstratog med gjester fra åpningen på vei sydover kolliderte like før midnatt med nordgående daghurtigtog like utenfor Skansen tunnel. Seks av passasjerene i ekstratoget omkom, mens 14 andre ble skadet.

Hjuksebøulykken 15. november 1950 skjedde da morgenekspresstoget fra Kristiansand til Oslo kolliderte med en godsvogn som hadde kommet i drift og rullet fritt fra Hjuksebø stasjon nedover mot Nordagutu. 15 personer omkom.

Tretten-ulykken 22. februar 1975 skjedde ved at et persontog fra Oslo kolliderte med sydgående morgenekspress fra Trondheim ved utkjøringen fra Tretten stasjon nord for Lillehammer. Her omkom 27 personer. Dette er den jernbaneulykken i Norge som i fredstid har krevd flest liv.

16. april 1990 kolliderte to lokaltog mellom Skøyen og Lysaker da et av dem kjørte mot rødt lys og kom inn på feil linje. Fem omkom.

3. oktober 1993 kolliderte et lokaltog med et skiftelokomotiv ved Nordstrand stasjon og fem omkom.

Åsta-ulykken 4. januar 2000 skjedde da et nordgående lokaltog fra Hamar kolliderte med sørgående tog fra Trondheim ved den nedlagte Åsta stasjon i Østerdalen. Det ble brann i det ene toget, og 19 personer omkom.

Jernbaneulykker i Norge under andre verdenskrig

Under andre verdenskrig var det tre store jernbaneulykker med tog i normal trafikk: Hommelvikulykken i 1940, Breifossulykken i 1944 og Jørstadulykken i 1945. Mye av informasjonen om disse ulykkene ble holdt tilbake av okkupasjonsmyndighetene, og det var først senere at omfanget av dem ble kjent.

I Hommelvikulykken 19. november 1940 kolliderte et arbeidstog fra Trondheim på vei til Værnes flyplass, som var under bygging, med et lokaltog fra Kopperå stasjon på Meråkerbanen. Det antas at 23 mennesker omkom.

Breifossulykken skjedde på Bergensbanen 28. februar 1944 da et godstog fra Bergen mistet bremsene på vei ned mot og forbi Geilo. Nær Hol kolliderte det med nattoget fra Oslo til Bergen. Det ble brann i togene og man regner med at 25 nordmenn og et ukjent antall tyske soldater omkom.

Jørstadulykken nær SnåsaNordlandsbanen skjedde 13. januar 1945 etter at en jernbanebro var sprengt for å sinke den tyske tilbaketrekningen. Et tog underveis sørover hadde ikke fått meldingen om dette, og kjørte utfor og ned i Jørstadelva. Her omkom to norske på lokomotivet og nær 80 tyske soldater.

Sporvognulykken i 1958

En sporvognsulykke i Oslo 2. august 1958 krevde fire liv. En trikk fra Østensjøbanen fikk en kortslutning i bakerste vogn og begynte å brenne i Strømsveien. Da den fremste døren i vognen var sperret av bagasje og ikke lot seg åpne, kom ikke alle passasjerene ut i tide.

Noen større internasjonale ulykker

Den første store jernbaneulykken utenfor Norge skjedde i mai 1856 da to tog kolliderte i Pennsylvania der 66 omkom. Den største ulykken med tog noen sinne skjedde da toget «Queen of the Sea» ble tatt av tsunamien på Sri Lanka etter jordskjelvet i Indiahavet i desember 2004. Anslagsvis omkom 1700 personer i ulykken. Dette var en ulykke som ikke skyldtes jernbanedrift, men hvor tog ble involvert

Større jernbaneulykker Europa

  • I mai 1915 omkom 227 personer da to tog kolliderte i Gretna i Skotland
  • I desember 1917 omkom 550 da et militærtog sporet av ved Mondane i Frankrike
  • I 1933 (Frankrike) og 1939 (Tyskland) omkom henholdsvis 230 og 224 personer
  • I 1944 ved Salerno i Italia omkom 521 da et tog sporet av og ble fastklemt inne i en tunnel.
  • I oktober 1952 kolliderte to ekspresstog og et lokaltog ved Harrow-Wealdstone like utenfor London og 112 omkom
  • I juni 1998 omkom 101 personer da et ICE-tog sporet av og kolliderte med et brofundament ved Eschede i Tyskland (se Eschede-ulykken)

Større jernbaneulykker i andre deler av verden

  • 1957: togkollisjon i Pakistan med ca 300 omkomne
  • 1981: avsporing i India der et tog raste ned i en elv og ca 500 omkom
  • 1985: avsporing i Etiopia med 392 omkomne
  • 1989: togulykke etter en eksplosjon i Sibir der 645 omkom
  • 1994: avsporing i Angola med ca 300 omkomne
  • 1995: togkollisjon i India med ca 300 omkomne
  • 2002: togbrann i Egypt med 373 omkomne

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg