Jernbaneartilleri er artiilleriavdelinger som er satt opp med skyts montert på jernbanevogner. Jernbaneartilleri hadde en viss utbredning, særlig rundt første verdenskrig, men er nå trolig helt ute av bruk.

Jernbaneartilleri kunne ha svært grove og tunge skyts ettersom all transport og ildgivning skjedde på jernbanespor. Tyske Krupp industrier konstruerte skyts opp til 800 mm kaliber. Til gjengjeld hadde de liten fleksibilitet og var sårbare for brudd eller ødeleggelser på skinnegangen.

Jernbaneartilleri var i bruk fra den amerikanske borgerkrigen og hadde sin storhetstid under første verdenskrig. Etter andre verdenskrig har de fleste land ansett jernbaneartilleri som foreldet.

I Norge var det ett batteri med jernbaneartilleri på Ofotbanen. Dette var satt opp på et jernbanetog med 13 vogner og med ett damplokomotiv i hver ende. Fire av vognene bar hovedskytsene som var 105mm felthaubitser. Skytsene var franskkonstruerte, kom fra Maginotlinjen og kom til Norge som del av den tyske opprustningen av kystartilleri i Norge under okkupasjonen. Batteriet gjennomførte repetisjonsøvelse med skarpskyting i juni 1954.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Norsk artilleritidsskrift nr. 4/1983 side 5-30.
  • Historynet: When Railroad Guns Ruled, Jack H. McCall, Jr. høsten 2008, besøkt 2020-11-29. Artikkelen opprinnelig publisert i Military History Quarterly årgang 21 nr. 1 høsten 2008.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg