Japanlakk, kinalakk, egentlig en lakktype basert vesentlig på harpikser fra sevjen fra lakktreet Rhus vernicifera og brukt i årtusener i Kina og Japan til finere lakkarbeider. Den utmerker seg ved sin høye glans, hardhet, styrke og værbestandighet.

Betegnelsen japanlakk har også vært brukt på visse harde, blanke lakker særlig til utendørs bruk, f.eks. bitumenholdige brennlakker.

Lakktreet er viltvoksende i Kina og trolig har vært dyrket i Japan fra 500-tallet f.Kr. Treet tappes ved laterale snitt i barken, og sevjen samles i juni–september. Den er hvit eller grå når den tappes, men blir gulbrun eller svart når den utsettes for luft. Sevjen siles gjennom et klede, befris for overskudd av vann ved fordamping i solvarme eller over svak ild, og oppbevares i lufttette kar. Lakk har den egenskap når den tørker at den blir hard men ikke sprø, og at den blir hardest i fuktig luft.

Lakkarbeid utføres på forskjellige materialer, som tre, pappmasjé, metall, porselen m.m. Som underlag for kinesiske og japanske lakkarbeider brukes gjerne furutre, først omhyggelig slipt for at underlaget skal bli så jevnt og glatt som mulig, og overtrukket med et lag simplere lakk som tjener til å fylle porene i treet og danner grunnlaget for det videre arbeid. Dette omfatter bl.a. forskjellige lag av lakk, eller lakk blandet med brent leire.

Ved hjelp av en deig av rismel og lakk festes så et overtrekk av hamp, sjeldnere papir, som glattes med kniv og får en rekke strøk med lakk som tørkes og slipes før det forberedende arbeid er avsluttet. Etter dette forarbeid begynner eventuell kunstnerisk utsmykning. Lakk kan poleres speilblank, farges, skjæres, innlegges med metaller, muslinger og andre materialer, etter en rekke forskjellige teknikker som særlig japanerne til fulle behersker.

Etter litterære kilder å dømme har lakk vært brukt som materiale i Kina fra forhistorisk tid. De tidligste kinesiske lakkarbeider som er bevart, skriver seg fra Han-dynastiene, 206 f.Kr.–220 e.Kr. På 1600- og 1700-tallet ble det eksportert kinesiske og japanske lakkarbeider til Europa, der de i mangel av ekte lakk ble søkt etterlignet med forskjellige fernisser, Vernis Martin o.l.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.