Ixilenes land ligger i Cuchumatanes-fjellene på høyder mellom 700 og 3000 meter over havet, nord for høysletten der mesteparten av Guatemalas befolkning bor. Med sitt svært kuperte terreng og tette vegetasjon er området marginalt for jordbrukere, men gunstig plassert i forhold til handelsrutene mellom høylandet i sør og lavlandet i Chiapas i Mexico og Petén i nord. Arkeologiske undersøkelser vitner om en 2500 år lang historie med maisjordbruk og langdistansehandel. Regionen har en rekke ruiner fra klassisk mayatid. Funn fra 500 fvt. viser at den største, Nebaj, sto i regelmessig kontakt med Tikal.
Vi vet lite om hva slags politisk orden Ixil-klanene hadde før den spanske erobringen. Regionen skal ha vært underlagt k’iche’-riket på deler av 1400-tallet. Da spanjolene kom i 1529 var området en samling uavhengige klaner med herskerslekten i Nebaj som den fremste. Trass i hard motstand vant spanjolene raskt kontroll og samlet dem som overlevde pest og krig i tre ‘reducciones’ som vi i dag gjenfinner som byene Nebaj, Cotzal og Chajul, med hver sine kirker ikke langt fra der templene sto.
Sentraliseringen var spansk politikk. I praksis har de fleste ixiler alltid bygd sine hus og dyrket sine maisåkrer i spredte grendelag som samtidig er klaner. Klanene har også alltid hatt sine egne offersteder for å pleie forbindelsene med maktene og forfedrene. Samtidig har man ivaretatt relasjonene til kolonimakten og Gud ved å møte til messe og gjøre tjeneste i helgenbrorskapene (cofradías). Det var Kirken som først hadde organisert disse, for å betale for driften av menigheten, men også fordi man så hvordan hierarkisk oppbygde brorskap på tvers av klanene hadde dype røtter i mayakulturen.
Gjennom hele kolonitiden var Ixil-regionen en perifer del av Guatemala. Det var lite å hente for kolonisatorene og få spansktalende fant veien hit. Samtidig var regionen stadig utsatt for raid fra mayagrupper utenfor kolonien (lakandón, itzá). Først utover i siste halvdel av 1800-tallet ble mønsteret med relativt selvstyrte mayaklaner innenfor en kolonial stat brutt. Da gjennomførte sentralmakten en rekke liberalt inspirerte reformer med sikte på å skape en moderne stat. På den ene siden betydde dette at de tre ixil-kommunene, som i fravær av en lokal spansktalende befolkning var styrt av brorskapene, ble de formelle eiere av sin egen jord. På den annen side medførte det at de samme kommunene begynte å selge ut landområder til rike familier utenfor regionen. Her ble det etablert kaffeplantasjer og ryddet beiteland.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.