Israelsmisjon er kristen misjonsvirksomhet blant jøder. Begrepet gjelder også misjon blant jøder utenfor Israel, og misjonsvirksomheten er atskillig eldre enn staten Israel. Misjonsvirksomheten blant jøder har vært anklaget for å være antisemittisk.

Faktaboks

Også kjent som

jødemisjon

Kristen misjonsvirksomhet blant jøder har en egen status i kristne miljøer. Dette er fordi jøder og kristne deler Den hebraiske bibelen (Det gamle testamentet) som trosgrunnlag, at de første kristne menighetene bestod av jøder, og på grunn av det kristne trosbildet av jødene som Guds utvalgte folk. Misjon blant jøder har blitt sett på som en særskilt kristen forpliktelse.

Målsettingen for misjonen er at jøder skal erkjenne Jesus som frelser (Messias), og Det nye testamentet som en del av sitt trosgrunnlag. Misjons arbeidet retter seg både mot ikke-troende jøder og mot troende jøder.

Historikk

Kristen misjon blant jøder har lange historiske røtter og fantes både innen den ortodokse og den katolske kirke. Dominikanerne drev misjonsvirksomhet blant jøder allerede i middelalderen. Den første protestantiske misjonen startet på 1700-tallet, men det var først i løpet av 1800-tallet at misjonsvirksomheten kom igang for fullt. Den Norske Israelsmisjon ble stiftet i Stavanger i 1844, inspirert av misjonsmiljøer i Tyskland og Storbritannia.

Anklager om antisemittisme

Fra jødisk hold har misjonsvirksomheten blant jøder vært anklaget for å være antisemittisk. I den katolske kirke ble misjon rettet mot jøder stoppet etter et vedtak på det andre Vatikankonsilet på 1960- tallet.

Innen både katolske og protestantiske kirker har det tidligere vært perioder med brutal undertrykkelse og forfølgelse av jøder.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Eriksen, Trond Berg; Harket, Håkon og Lorenz, Einar (2007). Jødehat: Antisemittismens historie fra antikken til i dag. Oslo: Cappelen Damm
  • Gilje, Caroline Teinum (2019, 29/11). Slik vil misjonen nå ultraortodokse jøder. Jødisk leder er kritisk. Vårt Land, side 8- 9.
  • Haanes, Vidar L. (2005). Antisemittisme i humanismens tidsalder, Tidsskrift for teologi og kirke, 2005 (01), side 26 -44.
  • Johansen, Karl Egil (2004). Fordomar og fiendskap – samkjensle og solidaritet. Historisk tidsskrift, 2004 (03), side 345 – 384.
  • Lillevik, Raymond (2014). Apostates. Hybrids or True Jews. Eugene Oregon: Pickwick Publications.
  • Mendelsohn, Oskar (2019). Jødenes historie i Norge gjennom 300 år. Oslo: Forlaget Press
  • Mendelsohn, Oskar (2000). Jødene i Norge: Historien om en minoritet. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Mendelsohn, Oskar (1986). Jødenes historie i Norge gjennom 300 år. Bind II 1940 – 1985. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Mendelsohn, Oskar (1969). Jødenes historie i Norge gjennom 300 år. Bind I. Oslo: Universitetsforlaget.
  • Skarsaune, Oskar (1994). Israels Venner, Norsk arbeid for Israelsmisjonen 1844-1930. Oslo: Luther forlag.
  • Solheim, Magne (1986). Nybrott – 27 år i Israel – eit attersyn. Oslo: Den Norske Israelmisjon/Luther forlag.
  • Stavrum, Lorentz og Weihe, Hans-Jørgen Wallin (2014). Den norske Grunnlovens trosfundament. Grunnloven § 2. Stavanger: Hertervig Akademisk.
  • Suissa, Michael Rachel (2005, 21/9). Kronikk Den gamle krigen mot jødene. Dagen.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg