ishavsskute
Ishavsskuta Veiding av Hammerfest.
Av /Midt-Troms Museum.
Lisens: CC BY NC SA 2.0

Ishavsskute er et fartøy bygd spesielt for ishavsfangst, for det meste selfangst.

De aller fleste ishavsskuter er treskuter, og mellom 50 og 120 fot lange. De største er opp til 175 fot lange, har forsterket skrog slik at de kan gå i is og har forholdsvis kraftig motor. Stormasten har utkikkstønne, og herfra dirigeres skuten når den går i isen.

Det første norske stålfartøyet bygd for ishavsfangst var Polarstar fra 1948. Den 149,6 fot lange skuta ble bygd ved verftet James Lamot & Co i Port Glasgow i Skottland for rederiet A/S Polarfart på BrandalSunnmøre. I årene 2013–2017 ble Polarstar overhalt og restaurert i Polen, og sommeren 2017 kom den tilbake til Sunnmøre.

På grunn av freding av sel og fangstforbud i mange områder er bygging av ishavsskuter nå en liten næring, og det er ikke bygd nye skuter siden 1970-tallet. Noen få av de eldre skutene er fortsatt bevart og under ti norske ishavsskuter har årlig reist på den sesongbaserte fangsten etter år 2000.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer (2)

skrev Eirik Askheim

Lenken til Ishavsmuseet mangler et kolon etter "https". Dette gjør at lenken ikke fungerer slik den skal. Slik burde den egentlig se ut:
https://www.ishavsmuseet.no/

svarte Frode Rabbevåg

Takk for innspill. Skal rette linken.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg