Ipsativ vurdering er en vurderingsform som tar utgangspunkt i forutsetningene, mulighetene og prestasjonene til den som lærer og vurderer disse i lys av målene. Med andre ord retter ipsativ vurdering oppmerksomheten mot elevens egen framgang. Det er eleven selv som er referansen, og kriteriene utvikles på grunnlag av elevens ståsted og læringsmål. Istedenfor å bli sammenliknet med andre eller mål som er felles for hele gruppa, sammenliknes man med egen progresjon over tid. Begrepet er hentet fra psykologiske intelligenstester som ikke sier noe om intelligensnivået i forhold til normen, men som viser sterke og svake sider ved personens kognitive funksjoner.

Broadfoot, P. (2007). An introduction to assessment. NY: The Continuum International Publishing Group.

Helle, L. (2007): Læringsrettet vurdering. Oslo. Universitetsforlaget.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.