ipsativ vurdering

Ipsativ vurdering er en vurderingsform som har oppmerksomheten rettet mot elevens egen framgang. Det er eleven selv som er referansen, og kriteriene utvikles på grunnlag av elevens ståsted og læringsmål. I stedet for å bli sammenliknet med andre eller mål som er felles for hele gruppa, sammenliknes man med egen progresjon over tid.

Ipsativ vurdering tar altså utgangspunkt i forutsetningene, mulighetene og prestasjonene til den som lærer, og vurderer disse i lys av målene.

Begrepet er hentet fra psykologiske intelligenstester som ikke sier noe om intelligensnivået i forhold til normen, men som viser sterke og svake sider ved personens kognitive funksjoner.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Broadfoot, P. (2007). An introduction to assessment. NY: The Continuum International Publishing Group.
  • Helle, L. (2007): Læringsrettet vurdering. Oslo. Universitetsforlaget.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg