Intelligente agenter er dataprogrammer som utfører handlinger basert på signaler de mottar i et miljø. Miljøet er der agenten opererer, det vil si enten i et digitalt system (for eksempel i et dataspill) eller i den fysiske verden. Signalene kan stamme fra fysiske sensorer, som kameraer eller mikrofoner, eller de kan komme fra andre agenter i et teknisk system.

Intelligente agenter er som oftest virtuelle, det vil si at de «lever» i et digitalt system. Når man spiller mot datamaskinen i et dataspill, er det nettopp slike intelligente agenter man prøver å overvinne.

Hvis en intelligent agent også har motoriske egenskaper i den fysiske verden, for eksempel at den kan flytte på seg, ser mange på det som en robot. Men begrepet robot brukes også om virtuelle agenter, for eksempel prisroboter eller chatte-roboter (også kjent som «chatbot»). Robot og intelligent agent brukes om hverandre, men robot har blitt mer populært utover 2000-tallet.

En intelligent agent kan ha varierende grad av kunstig intelligens. Bedømmelsen av intelligens er pragmatisk for intelligente agenter: den bestemmes av om agenten klarer å utføre det den var utviklet for å gjøre. 

Man skiller gjerne mellom reaktive og proaktive agenter. Reaktive agenter handler mer på refleks, mens proaktive agenter planlegger fram i tid. Det avhenger gjerne av hvilken oppgave som skal løses.

Et eksempel fra et fotballdataspill: En målvakt må ofte være reaktiv fordi den må få tak i ballen på kort varsel, mens en angrepsspiller typisk vil være proaktiv og løpe dit ballen skal være om noen få trekk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.