Drivstoffinnsprøyting til forbrenningsmotorer. Ved dieselmotorer sprøytes drivstoffet direkte inn i sylinderen eller forbrenningsrommet med høyt trykk (over 200 bar); ved ottomotorer i innsugningsmanifolden med lavere trykk (4–10 bar). Innsprøyting av drivstoff i ottomotorer har i stor grad erstattet forgasseren pga. krav til renere avgass og lavere forbruk. I mekaniske innsprøytingssystemer styres drivstoffmengden av luftmengden som strømmer inn i motoren. I elektronisk styrte systemer er det også elektriske sensorer som informerer en elektronisk styreenhet om temperatur, akselerasjon m.m. Styreenheten gir styresignaler til innsprøytingsventilene. Se også forbrenningsmotor.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.