Informasjonskompetanse er ferdigheter som gjør en person i stand til å identifisere når det er nødvendig å skaffe mer informasjon og til å fremskaffe og bruke denne informasjonen på en effektiv og etisk måte. Informasjonskompetanse er et sentralt begrep innenfor bibliotek- og arkivfag, og opplæring i informasjonskompetanse er en oppgave for bibliotekene.

UNESCO definerer informasjonskompetanse som kapasiteten til å:

  • kjenne igjen sitt behov for informasjon
  • lokalisere og evaluere kvaliteten på informasjon
  • lagre og gjenfinne informasjon
  • gjøre effektiv og etisk bruk av informasjon
  • bruke informasjon til å lage og kommunisere kunnskap.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.