Implisitt læring er læring av kompleks informasjon uten at den som lærer har en intensjon om å lære. Eksempelvis viste den amerikanske psykologen Arthur Reber i en klassisk studie at personer kunne lære og anvende ganske kompliserte grammatikalske regler uten at denne læringen ble ledsaget av noen bevisst opplevelse av at de hadde lært noe. Deltakerne i undersøkelsen mente snarere at svarene var ren gjetning.

Generelt for implisitt læring gjelder at den skjer mens personen er opptatt med noe annet i situasjonen, slik at han/hun bare halvveis er oppmerksom på informasjon relevant for læring. Slik læring er også ubevisst ved at personen selv ikke kan rapportere at han/hun har lært noe.

Implisitt læring er omdiskutert. Kognitivt orienterte forskere antar typisk at læring skjer ved bevisst prosessering av informasjon og er rapporterbar. Forskere som mener å ha påvist implisitt læring antar dermed at andre mekanismer ligger til grunn for læring, for eksempel assosiasjonsmekanismer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg