Hypermarked er et stort utsalgssted (fra 20 000 m2 og oppover) innen detaljhandel under en felles eier. Vareutvalget omfatter omlag 60–70 % dagligvarerelaterte varer og 30–40 % andre husholdnings- og fritidsrelaterte varer.

Hypermarkedet har salgsflaten utformet som et lager med varer lagret i flere høyder. Salgsformen er selvbetjening. Lokaliseringen tilsier lett adkomst og nok av gratis parkeringsplasser. Kjente hypermarkedskonsepter er franske Carrefour som var pioneren innenfor denne type detaljutsalg (det første åpnet i 1962). I USA er Wal-Mart blant de mest kjente. I Norge er Coop Obs et eksempel.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg