Hypermarked, stort utsalgssted (fra 20 000 m2 og oppover) innen detaljhandel under en felles eier. Vareutvalget omfatter ca. 60–70 % dagligvarerelaterte varer og 30–40 % andre husholdnings- og fritidsrelaterte varer. Hypermarkedet har salgsflaten utformet som et lager med varer lagret i flere høyder. Salgsformen er selvbetjening. Lokaliseringen tilsier lett adkomst og nok av gratis parkeringsplasser. Kjente hypermarkedskonsepter er franske Carrefour som var pioneren innenfor denne type detaljutsalg (det første åpnet i 1962). I USA er Wal-Mart Stores blant de mest kjente. I Norge anvendes konseptet av SmartClub. Itillegg er Coop Obs tett opp til (se Coop).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.