Hypermarked, stort utsalgssted (fra 20 000 m2 og oppover) innen detaljhandel under en felles eier. Vareutvalget omfatter ca. 60–70 % dagligvarerelaterte varer og 30–40 % andre husholdnings- og fritidsrelaterte varer. Hypermarkedet har salgsflaten utformet som et lager med varer lagret i flere høyder. Salgsformen er selvbetjening. Lokaliseringen tilsier lett adkomst og nok av gratis parkeringsplasser. Kjente hypermarkedskonsepter er franske Carrefour som var pioneren innenfor denne type detaljutsalg (det første åpnet i 1962). I USA er Wal-Mart Stores blant de mest kjente. I Norge anvendes konseptet av SmartClub. Itillegg er Coop Obs tett opp til (se Coop).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.