Hussentral, intern telefonsentral for en bygning eller en organisasjon. Hussentralene er tilknyttet det offentlige telenettet, men de gir brukerne et internt telefonnett med sentralbordfunksjoner og egen intern nummerplan som er uavhengig av telefonnettet for øvrig. De kan også gi mange spesialtjenester som ikke er tilgjengelige for vanlige abonnenter i det offentlige telenettet. Hussentralene kan variere i størrelse fra noen få til flere tusen interne telefonlinjer. 

Helt opp til 1970-årene var mange hussentraler basert på manuell oppkopling av en operatør for innkommende og utgående samtaler. Moderne automatiske telefonsentraler var først basert på elektromekanisk automatikk, men fra begynnelsen av 1980-årene ble de første digitale hussentralene (DPABX) introdusert hos større bedrifter i Norge. De kom til å bli en utfordring av det gamle telemonopolet og bidro å påskynde digitaliseringen av det offentlige telefonnettet.

DPABX ble styrt av en datamaskin og kunne koples direkte mot de digitale overføringssystemene for telefoni, såvel som mot tradisjonelle analoge telefonlinjer. Datastyringen gav rike muligheter for spesialtjenester til de lokale brukerne og til driftskontroll, trafikkstyring, trafikkregistrering og adgangskontroll mot det offentlige telefonnettet.

Avanserte brukerapparater kunne tilbys, og sentralene kunne også kople opp digitale forbindelser for dataoverføring lokalt eller over digitale tverrlinjer til andre kontorsteder. Hovedsentraler kunne fjernstyre «utskutte» små og forenklede lokalsentraler plassert på mindre kontorsteder.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.