I islamsk strafferett (sharia, fiqh) viser hudud til de forbrytelser som i Koranen kalles overtredelse av «Guds grenser» (sure 2, 187), og hvor straffen er fastsatt i teksten. Slike lovbrudd regnes som en krenkelse av Gud selv, til forskjell fra straff for forbrytelser hvor det er mulig å velge straffeform. Koranen omtaler f.eks. konkrete straffer for drap, men åpner samtidig for valg mellom gjengjeldelse eller økonomisk kompensasjon (diya) til offerets familie.

De rettslærde har diskutert hvilke forbrytelser som krever hudud-straffer, og det er ikke full enighet om hvorvidt straffene må være omtalt både i Koranen og i hadith, eller om én av kildene er tilstrekkelig. Avhengig av svaret, blir antallet hudud-straffer fire eller seks. De fire er ekteskapsbrudd, falske anklager om ekteskapsbrudd (det arabiske ordet zina som her gjengis med ekteskapsbrudd, omfatter alle former for utukt), tyveri og landeveisrøveri. De to øvrige er alkoholkonsum og apostasi (blasfemi, kafir). Ekteskapsbrudd (og utukt) eller falske anklager straffes med hundre piskeslag (sure 24, 2; sure 24, 4), tyveri med håndsavhugging (sure 5, 38), likeledes landveistyveri (haraba, som også omfatter «de som stifter ufred på jorden», sure 5, 33) med straffer som er enda mer detaljert beskrevet. Steining omtales imidlertid ikke i Koranen, men i hadith-litteraturen. Apostasi kan straffes med døden, det samme gjelder alkoholkonsum eller omsetning av alkohol (narkotika kommer i samme kategori). Beviskravene er i prinsippet strenge og forutsetter øyenvitner eller full tilståelse.

I dag er det i første rekke Saudi-Arabia, Pakistan, Iran, Sudan, Afghanistan og delstater i Nigeria som helt eller delvis følger klassisk islamsk strafferett. Fordi straffene har religiøs status går vanligvis reformforslag ut på å begrense anvendelsen av dem, ikke på å oppheve dem. Praksis i dag har imidlertid ført til en fornyet debatt i mange muslimske land.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.