Hjullast, den kraft et hjul overfører fra akselen til kjørebanedekke eller skinne. For motorkjøretøy og jernbanevogner brukes også begrepet aksellast = 2 × hjullasten. Tillatt hjul- eller aksellast på veier, flyplasser og jernbaner er avhengig av bæreevnen for overbygningen og dekkekonstruksjonen. Over 95 % av riksveiene og 55 % av fylkesveiene i Norge tåler aksellast på 100 kN (10 tonn), som er standard bæreevne etter veinormalene. Etter hvert blir resten av disse veiene forsterket for å tåle denne belastningen. Hovedlinjene i det norske jernbanenettet trafikkeres med aksellast på 225 kN (22,5 tonn), den økes etter hvert til 250 kN (25 tonn). De enkelte hovedhjulene i landingsunderstellet på store fly i sivil internasjonal trafikk må bære en last på rundt 275 kN (27,5 tonn). Disse konsentrerte belastningene stiller derfor store krav til bæreevnen for asfalt- og betongdekkene på de aktuelle flyplassene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.