Hjullast, den kraft et hjul overfører fra akselen til kjørebanedekke eller skinne. For motorkjøretøy og jernbanevogner brukes også begrepet aksellast som tilsvarer to ganger hjullasten.

Tillatt hjul- eller aksellast på veier, flyplasser og jernbaner er avhengig av bæreevnen for overbygningen og dekkekonstruksjonen. Over 95 prosent av riksveiene og 55 prosent av fylkesveiene i Norge tåler aksellast på 100 kN (10 tonn), som er standard bæreevne etter veinormalene. Etter hvert blir resten av disse veiene forsterket for å tåle denne belastningen.

Hovedlinjene i det norske jernbanenettet trafikkeres med aksellast på 225 kN (22,5 tonn), den økes etter hvert til 250 kN (25 tonn). De enkelte hovedhjulene i landingsunderstellet på store fly i sivil internasjonal trafikk må bære en last på rundt 275 kN (27,5 tonn). Disse konsentrerte belastningene stiller derfor store krav til bæreevnen for asfalt- og betongdekkene på de aktuelle flyplassene.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg