Hjemmekontor. Av /Shutterstock. Begrenset gjenbruk

hjemmekontor

Hjemmekontor
/Shutterstock.

Artikkelstart

Hjemmekontor er for det første en kontorarbeidsplass man innreder i sitt eget hjem, og for det andre en ordning der ansatte arbeider hjemme i stedet for på kontoret til arbeidsgiveren.

Faktaboks

Også kjent som

heimekontor

Næringsdrivende

Mange næringsdrivende og frilansere har kontor i eget hjem.

Lønnstakere

Om lag 40 prosent av norske arbeidstakere oppgir ifølge en rapport fra Fafo at de kan arbeide hjemmefra enten som en fast ordning eller ved behov. Blant annet kan adgang til å benytte hjemmekontor være en del av tilretteleggingen for eldre arbeidstakere eller for ansatte som av ulike grunner har vanskeligheter med å utføre arbeid i arbeidsgivers lokaler. Det kan også være et bidrag til å avhjelpe den såkalte tidsklemma for småbarnsfamilier. Bruken av hjemmekontor varierer mye mellom ulike bransjer og type stillinger. Ledere og folk med høyere utdanning har oftere ordning med hjemmekontor.

I forbindelse med koronavirus-pandemien i 2020–2021 har en rekke arbeidsgivere lagt opp til utvidet bruk av hjemmekontor som et tiltak for å begrense smittespredningen. Økt bruk av hjemmekontor har også blitt aktuelt som følge av stenging av skoler og barnehager, som gjør at mange foreldre må være hjemme.

Regelverk

Ifølge arbeidsmiljøloven § 14-6 første ledd bokstav b skal en arbeidsavtale mellom en arbeidstaker og en arbeidsgiver blant annet inneholde opplysninger om arbeidsplassen. Hvis det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass, skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder. Dette innebærer at dersom arbeidstakeren skal jobbe hjemmefra eller ha hjemmekontoret som et av sine arbeidssteder, skal dette være opplyst i arbeidsavtalen.

Hjemmearbeid av fast og varig karakter reguleres i forskrift av 5. juli 2002 nr. 715, som omhandler arbeid som utføres i arbeidstakers hjem. Etter denne forskriften skal det inngås en skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker om omfanget av bruk av hjemmekontor. I avtalen skal blant annet omfang, arbeidstid og tilgjengelighet reguleres, se § 2. I noen tilfeller kan det også være regler om hjemmekontor i tariffavtaler.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg