Historiefaget skal bidra til økt forståelse av sammenhengen mellom fortid, nåtid og framtid og gi innsikt i menneskers tanker, liv og handlinger i ulike epoker og kulturer. Historiebevissthet skal kunne gi grunnlag for refleksjon over egne verdivalg.

Opplæringen i faget skal gi innsikt i mangfoldet av leveforhold og livsbetingelser for mennesker i fortiden. Det er et mål å øke elevenes forståelse for at alle samfunn representerer verdier og holdninger som er resultater av historiske prosesser. Faget skal fremme toleranse, gjensidig respekt og forståelse for menneskerettighetene. Elevene skal studere demokratiets betydning for vårt samfunn og få et innblikk i globale utfordringer. Faget skal stimulere til engasjement og aktiv deltakelse i samfunnslivet ved å utvikle evnen til kritisk, analytisk og kreativ tenkning. På den måten kan det ha stor betydning for hvordan enkeltmennesket forstår og oppfatter seg selv og samfunnet, og for hvordan det skaper sin identitet og tilhørighet med andre.

Opplæringen skal styrke elevenes viten om og innsikt i sentrale begivenheter og utviklingslinjer i historien. Elevene skal lære å bearbeide og vurdere historisk materiale og annen informasjon. Historisk innsikt kan gjøre det lettere for elevene å forstå sin egen samtid, og at de selv er del av en historisk prosess og skaper historie.

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.