Herold, utroper, sendebud, embetsmann for våpenvesen m.m. Under antikken fremtrådte herolder som ambassadører og seremonimestere. I middelalderen ble våpenkunsten lagt i deres hender. De utviklet terminologien og rådde over den kunnskap om våpenmerkene som samtiden hadde, en kunnskap de anvendte i sitt embetsmessige virke og dessuten i litterære og litterært-kunstneriske arbeider. Man antar at disse herolder først hadde blandede oppgaver og var en uensartet klasse, som helst hørte til blant fyrstenes og høyadelens tjenerskap. Deres virke som praktiske medhjelpere ved turneringer førte til at deres øvrige funksjoner gled i bakgrunnen, og at hovedoppgaven ble å vareta våpenvitenskapen, som derfor ble kalt ars heraldica, heraldikk.

I Frankrike omtales herolder 1170, våpenkonger 1260. Her og i England og Nederland kom standen tidlig til å stå høyt i dannelse og rang, på tysk grunn gikk den sosiale oppstigning langsommere. I Storbritannia har College of Arms (Heralds' College) eksistert i sin nåværende form siden 1484. Det står under ledelse av the Earl Marshal (hertugen av Norfolk), som delegerer sin myndighet til flere Kings of Arms. Skottland har sin egen heraldiske institusjon, Court of the Lord Lyon, som kan føre sin historie tilbake til siste halvdel av 1300-tallet. Den gylne Vlies' ordens våpenkonger kjennes i sammenhengende rekke tilbake til 1430. Blant keiserens herolder kjennes Gelre (1300-tallet), som har etterlatt en egenhendig utført bok med 1800 mønstergyldige våpenmalerier; verket er også et pålitelig kildeskrift.

De norske riksherolder på 1800-tallet førte an i seremoniellet ved Stortingets høytidelige åpning, ikledd embetsdrakter.

Heroldsvesenet er fortsatt i full virksomhet i flere land, bl.a. Storbritannia, Spania og Irland. Andre land har private heraldiske sammenslutninger, i Norge f.eks. Norsk Heraldisk Forening.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.