Handelssedvane, kutyme, usance, skikk og bruk i handelslivet som har fått en så festnet og alminnelig anerkjent karakter at sedvanen kan legges til grunn av domstolene selv om én eller begge parter i et kontraktsforhold ikke har hatt kjennskap til den. Handelssedvaner kan være internasjonale, omfatte et helt land eller bare en enkelt landsdel, være knyttet til bransje eller være både stedlig og bransjemessig begrenset. De har stor betydning i praksis som hjelpemiddel ved tolking og utfylling av kontrakter i handelsforhold.

Handelssedvaner har i alminnelighet sterkere gjennomslagskraft enn fravikelig lov; kjøpsloven av 13. mai 1988 § 3 foreskriver at dens bestemmelser bare kommer til anvendelse, når ikke annet «følger av avtalen, etablert praksis mellom partene, eller handelsbruk eller annen sedvane som må anses bindende mellom partene». Også andre bestemmelser i loven henviser til god forretningsskikk, kutyme o.l. Etter avtalelovens § 36 kan urimelig handelsbruk eller annen kontraktsrettslig sedvane ikke gjøres gjeldende overfor en kontraktspart.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.