Handelsanalyse, analyseopplegg benyttet av handelen, andre næringslivsinteresser og offentlige myndigheter, gjerne i en kommune. Handelsanalyser har gjerne til hensikt å kartlegge de enkelte detaljistbransjers markedsandeler lokalt, sett i forhold til et beregnet totalmarked innenfor hver enkelt bransje/varegruppe. Man kartlegger for øvrig handlevaner (f.eks. hvor og når ulike varegrupper kjøpes), handelslekkasjer (hvilke andre steder innbyggerne reiser for å handle aktuelle varegrupper) o.l. Handelsanalysen har for øvrig til hensikt å avdekke positive muligheter for utvikling/etablering innenfor lokal handel.

Se også analyse og handelslekkasje.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.