Hørelære, disiplin i musikkundervisningen som har som siktemål å utvikle det musikalske gehør. Allerede på 1000-tallet behandlet Guido fra Arezzo melodilesningens problemer i sin solmisasjonslære. Sammen med andre metoder som for eksempel solfège, bidro dette lenge til at hørelæren ble forbundet med sang fra bladet og musikkdiktat.

I dag behandler hørelæren i prinsippet alle musikkens parametre som melodikk, harmonikk, rytmikk og klang, og omhandler de fleste stilarter fra modalitet via tonalitet til atonalitet, samt de fleste sjangere fra klassisk musikk til jazz, pop og andre nyere uttrykksformer, samt musikk fra andre kulturer enn den europeiske.

Metodene i hørelære varierer mye fra land til land og fra skole til skole. Likevel har alle et felles siktepunkt der bevisst lytting skal bidra både til bedre utøvelse og forståelse av musikk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.