Asfaltdekker består av ikke-fornybare ressurser. Asfaltflak fra gravearbeider eller masser etter fresing blir derfor brukt om igjen.

Gammelt asfaltmateriale kan knuses, og dette asfaltgranulatet kan anvendes på forskjellige måter. Til produksjon av varm asfalt tilsettes granulat i mengder på 10–40 prosent. Disse asfaltmassene får samme kvalitet som asfalt produsert med nye materialer.

Granulert asfaltmateriale kan også benyttes til kald gjenbruk. Da benyttes bare granulat som tilsettes litt bindemiddel, vanligvis en bitumenemulsjon eller skumbitumen (1–3 %). Slike dekketyper anvendes først og fremst til bærelag eller til slitelag på lavt trafikkerte veier. Asfaltgranulat anvendes også uten noen form for tilsetning av bindemiddel, f.eks. som forsterkningslag, bærelag og midlertidige dekker istedenfor jomfruelige steinmaterialer.

Det finnes metoder for varm gjenbruk av asfalt som kan utføres direkte på veien. Disse metodene passer best for reparasjon av sporslitasje hvor det er veiens tverrprofil som skal rettes opp.

I såkalt repaving brukes en spesialmaskin for å varme, rive opp og rette av det gamle dekket. Ny, slitesterk asfaltmasse blir lagt på toppen i samme prosess, og dekket blir komprimert på vanlig måte.

I remixing blir det gamle dekket varmet, frest ned til bunnen av hjulsporene, blandet med ny asfaltmasse og utlagt og komprimert på vanlig måte. Felles for disse metodene er at det ferdige dekket kommer i samme høyde som det opprinnelige.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.