Gasstanker, tankskip spesielt innredet for transport av flytende gass. De mest aktuelle gassartene er naturgass (liquefied natural gas, LNG), gass som fremstilles av råolje (liquefied petroleum gas, LPG), typisk propan og butan, og gasser til kjøletekniske og andre industrielle formål, såsom ammoniakk og vinylklorid. Gass sendt i større mengder som bulklast ble stadig mer vanlig fra 1960, men de store kvanta naturgass som fremkommer i forbindelse med petroleumsutvinning, er fra 1970 i stigende grad transportert i rørledning på havbunnen og over land og ikke omgjort til LNG.

For at gassen skal få et rimelig omfang for transport, må den bringes i væskeform, enten ved at den komprimeres til høyt trykk, eller ved at den kjøles ned. Man kan også velge en kombinasjon av mer moderat trykk og avkjøling. Alle disse tre prinsipper brukes for sjøtransport, man snakker således om fulltrykkskip, fullkjølte skip, eller middelstrykk, også kalt semikjølte skip. Små skip er ofte basert på trykk, mens store skip er basert på kjøling, der -163 °C, det vil si litt under kondenseringspunktet for LNG, er en praktisk nedre grense. Kjølingen kan oppnås med vanlig kjøleteknikk, eller man kan la gassen koke og la avgassen få fritt avløp. Denne avdampingen (boil-off) gir i prinsippet et visst tap, men for LNG-skip kan man enten bruke denne gassen (boil-off gas, BOG) til brennstoff for fremdriftsmaskinen eller man kan kjøle den ned og føre den tilbake til tankene.

Mens lasten i vanlige tankskip rommes av tanker integrert i selve skroget, har gasstankere spesielle tanker som ikke er en integrert del av skroget, altså selvstendige tanker. Tanker som skal tåle trykk har kule- eller sylinderform, mens på fullkjølte skip kan tankene tilpasses skrogformen, men de må være godt isolert og spesielt understøttet pga. store temperaturdifferanser. Gassen lastes og losses gjennom rørledninger på samme måte som vanlige tankskip. Lossepumper er som regel fast montert i skipet.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.