gap-analyse - markedsføring, strategisk ledelse

Gap-analyse er en modell som ser på avstanden mellom forventninger og opplevde/oppnådde resultater eller en bedrifts faktisk og mulige resultater. En markedsfører bruker gap-analyse til å danne seg et bilde av avstanden mellom forventet mål og oppnådd resultat som ledd i utviklingen av «gap-reduserende» strategier.

Den enkleste formen for konseptuell gap-analyse innen markedsføring er å betrakte forbrukeres «behov» som avstanden mellom ønsket og faktisk tilstand.

En bedrift kan beskrive sin nåsituasjon og ønsket situasjon og identifisere forskjellene mellom dem for å lage en strategi for å fylle gapet.

Gap-analyse brukes også i en rekke fagdisipliner, inklusive HMS, ledelse, matematikk, økonomistyring.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg