Gap-analyse er en modell som ser på avstanden mellom forventninger og opplevde/oppnådde resultater eller en bedrifts faktisk og mulige resultater. En markedsfører bruker gap-analyse til å danne seg et bilde av avstanden mellom forventet mål og oppnådd resultat som ledd i utviklingen av «gap-reduserende» strategier.

Den enkleste formen for konseptuell gap-analyse innen markedsføring er å betrakte forbrukeres «behov» som avstanden mellom ønsket og faktisk tilstand.

En bedrift kan beskrive sin nåsituasjon og ønsket situasjon og identifisere forskjellene mellom dem for å lage en strategi for å fylle gapet.

Gap-analyse brukes også i en rekke fagdisipliner, inklusive HMS, ledelse, matematikk, økonomistyring.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (3)

skrev Fredrik Lande

Hei. Hvilke kilder har dere benyttet for å skrive om dette?

skrev Roger Pihl

Hei tilbake, hvilken bok Birger brukte vet jeg dessverre ikke, men jeg kan for min egen del anbefale «Marketing Management, Analysis, Planning and Control« av Philip Kotler.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg