Futuristisk teater var en teaterform som spilte en viktig rolle i den handlingsorienterte og aggressive futuristiske bevegelsen i Italia fra 1909 til omkring 1915.

Futurismen forherliget tekniske fremskritt og militær aggresjon, og den erklærte den klassiske kulturen for død. Det futuristiske teatret ble behandlet i flere manifester: De futuristiske dramaturgers manifest (1911), Varieté-teaterets manifest (1913) og Det futuristiske teatermanifest (1915). I det siste forsvarte Filippo Marinetti, som senere ble kulturminister under Mussolini, og hans medforfattere et dynamisk og irrasjonelt teater, og de lanserte en ny teaterform: Det syntetiske drama. Dette var skuespill av noen få minutters varighet med få replikker og ikke-rasjonell handling. Slike synteser ble forfattet av Marinetti og andre, og inngikk i futuristiske kulturarrangementer (serate futuriste), som også omfattet opplesning av slagord og dikt, fremførelse av avantgardemusikk, og provokasjoner rettet mot publikum, for eksempel i form av skjellsord, slagsmål og pistolskudd. Slike provokasjoner ble møtt med reaksjoner fra salen i form av piping, kasting av råtne tomater og lignende. Futuristenes teateraktivitet fikk senere betydning for dadaistene og surrealistene, og for fascismens kulturprogram.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg