I sosialantropologiener Alfred R. Radcliffe-Brown og Bronislaw Malinowski blant de fremste funksjonalistiske teoretikerne, men både for antropologien og sosiologien har Emile Durkheims studier av arbeidsdelingens og religionens sosiale funksjon vært av stor betydning. Sosialantropologene, som tradisjonelt har spesialisert seg på studier av mindre, «ikke-industrialiserte» samfunn, har hatt nytte av den grunntanke at forskjellige skikker og sosiale institusjoner kan få mening ut fra det bidrag de gir til opprettholdelsen av samfunnet som et integrert hele. Imidlertid kan man komme opp i et uføre hvis parallellen mellom samfunn og biologiske organismer trekkes for langt. Et samfunn er ikke en automatisk selvregulerende organisme, men fungerer i forhold til folks organiserte handlinger og ufullstendige forståelse.
I sosiologien er funksjonalismen på 1900-tallet blitt formalisert av teoretikere som Talcott Parsons, Robert Merton, Marion J. Levy jr. og Kingsley Davis, selv om den sosiologiske funksjonalismen har røtter i 1800-tallets sosialdarwinisme. Tankegangen er gjerne at varige skikker og institusjoner i et samfunn ikke kan forstås som vilkårlige konvensjoner. Det som er blitt opprettholdt gjennom lengre tid, må antas å ha betydning for systemets tilpasning og overlevelsesevne. En systematisk funksjonalisme blir avhengig av å kunne redegjøre for hvilke strukturelle ordninger som må opprettholdes hvis et samfunn skal bestå over tid. Funksjonalismen setter dermed grenser for ønskverdige forandringer.
Innen den såkalte strukturfunksjonalismen har blant annet Parsons gitt en del nokså abstrakte begrunnelser for at et samfunnssystem må skilles analytisk fra både kulturelle, psykologiske og biologiske systemer, og for at det er avhengig av visse strukturelle forutsetninger for å kunne løse det som er kalt de funksjonelle imperativer: tilpasning til andre systemer og til de fysiske omgivelsene, oppnåelse av mål, integrasjon og mønster-opprettholdelse.
På et mindre abstrakt nivå har funksjonalistiske teoretikere argumentert for at ethvert samfunn over tid vil være avhengig av å opprettholde visse organisatoriske og normative institusjoner som familie, økonomi, politikk, religion og sosialisering.
Koblingen mellom strukturelle institusjoner og nødvendige funksjoner betyr likevel ikke at hver funksjon bare er avhengig av en type institusjon. Merton har argumentert for at sosiologer må skille mellom manifeste funksjoner, som er tilsiktede og iakttatte virkninger av bestemte handlemåter, og latente funksjoner, som er faktiske virkninger på et samfunnssystem selv om de handlende selv ikke har klare forestillinger om disse.
Funksjonalistiske teoretikere forutsetter ikke at alle ordninger i et samfunn bare har positive funksjoner, verken for alle grupper eller for helheten; derfor tales det også om dysfunksjoner. Ofte kalles det funksjonsanalyse når en forsker vil undersøke om, og på hvilken måte, sosiale elementer har funksjoner for den helheten som elementene er en del av. Funksjonelle forklaringer av sosiale fenomener står ikke sterkt i samfunnsfagene i dag.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.