Friksjonskobling, kobling som overfører kraft ved hjelp av friksjon og uten å stanse maskineriet. Kraftoverføringen skjer ved friksjon mellom flater som presses mot hverandre. Friksjonskobling tillater en sluring som gjør en elastisk (bløt) tilkobling mulig, og sikrer i en viss grad mot overbelastning. Det finnes et stort antall former:

Friksjonskobling i en bil kalles clutch. Den enkleste form for friksjonskobling er konuskobling, hvor en kjegleformet flate på akselen som blir drevet, trykkes inn mot en tilsvarende utformet flate på den drivende akselen.

En kobling som minner om denne brukes i enkelte system for innkoblingsbart (automatisk, ved behov) firehjulstrekk på biler, der den kalles Torsen (Torsion Sensitive). Dette systemet ble tidlig tatt i bruk bl.a. av Audi, i deres Quattro-modeller.

En lignende kobling som ofte brukes i verktøymaskiner, har friksjons-bakker som presses ut mot en sylindrisk flate på remskiven. For overføring av større krefter blir friksjonsflaten utformet som en rekke riller der det er innpasset kammer. Ved sentrifugalkobling foregår inn- og utkobling når sentrifugalkraften når en viss størrelse. I elektromagnetiske koblinger presses friksjonsdelene sammen ved hjelp av elektromagneter.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.