frankopåtrykk

Frankopåtrykk var en frankeringsmetode som var i bruk fra 1965 til 2000.

Faktaboks

Uttale

fra´ŋko

Etymologi

fra italiensk franco (di porto), med betalt porto

Fram til 1965 hadde postverket holdt konsekvent på prinsippet om at porto skulle være forhåndsbetalt, men nå kunne store kunder inngå avtale om frankopåtrykk og betale etter regning i ettertid. Ordningen gjaldt først brevpost, men ble senere utvidet til også å gjelde pakker. På postsendingene/adressekortene ble det trykket et «porto betalt»-avtrykk, senere C-postklisje, i tillegg til et avtalenummer, og avsenderens navn.

Det var satt krav til minsteantall på 500 sendinger ved hver innlevering, og senere kom rabattordninger ved tilrettelegging, se massekorsbånd.

Ordningen ble avviklet i 2000 som følge av elektroniske kommunikasjonsløsninger og stor nedgang i brevmengden. I stedet lanserte Posten Norge et alternativ med ferdigfrankerte konvolutter med avsenderlogo.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg