Sjåfører skal ha regulert arbeidstid.

Forskrift om arbeidstid innenfor vegtransport er en norsk forskrift som regulerer kjøre- og arbeidstid innen yrkestransport på vei. Forskriften skal sikre at arbeidstakere som utfører mobilt arbeid innenfor vegtransport ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, bidra til bedre trafikksikkerhet og utjevne konkurransevilkårene i transport.

Faktaboks

Fullt navn
forskrift om arbeidstid for sjåfører og andre innenfor vegtransport
Kortnavn
forskrift om arbeidstid innenfor vegtransport
Også kjent som

FATS, forskrift om arbeidstid for sjåfører

Trådt i kraft
01.07.2005
Lovdata-ID
SF/forskrift/2005-06-10-543

Forskriften har hjemmel i arbeidsmiljøloven. Avsendere, speditører, oppdragsgivere og andre ledd i transportkjeden skal alle bidra til at bestemmelsene følges.

Forskriften gjelder for virksomheter som sysselsetter arbeidstakere i transportaktiviteter som omfattes av kjøre- og hviletidsforskriften.

Arbeidstilsynet har kontrollansvar, og forutsetter at det er en arbeidsavtale mellom sjåfør og selskap.

Yrkessjåfører skal også følge regler for kjøre- og hviletid. Reglene for tunge kjøretøy er felleseuropeiske regler innen EU/EØS. Statens vegvesen skal kontrollere at disse reglene følges.

Hvem forskriften gjelder for

FATS gjelder for virksomheter som har ansatte som deltar i transportaktiviteter som omfattes av kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Dette gjelder gods- og turbilvirksomhet på vei med kjøretøy over 3,5 tonn. Unntak gjelder for persontransport i rute der ruten er inntil 50 km. Det er ellers unntak for kjøretøyer under 3,5 tonn, persontransport med kjøretøy registrert for inntil ni passasjerer inklusiv sjåfør og kjøretøyer som brukes til kloakkrensing, flomsikring, vann, elektrisitetsarbeid, post, landbruk og vedlikehold av infrastruktur. Kjøretøyer med toppfart under 30 km/t er også unntatt.

Selvstendig næringsdrivende sjåfører er unntatt fra arbeidsmiljøloven og FATS. Ved å benytte selvstendig næringsdrivende som sjåfører kan virksomheter omgå deler av regelverket, blant annet arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid.

Utleide sjåfører er ansatt hos utleier, men vil inngå i ansvaret til innleier. Dersom sjåføren er utleid fra et selskap registrert i utlandet, vil sjåføren være utsendt medarbeider, som er en midlertidig jobb i et annet land enn der sjåføren er hjemmehørende. Det er en egen forskrift som regulerer utsendte medarbeidere og skal sikre utsendte medarbeidere minimumsrettigheter. Det omfatter blant annet norske HMS-regler og lønns- og arbeidsvilkår.

Utenlandske transportselskaper som sender sjåfører til Norge for å kjøre kabotasjeoppdrag, må ha norsk transportløyve. Kabotasje er kjøreoppdrag mellom to steder i et annet land enn der selskapet er hjemmehørende. Kabotasje krever at man følger arbeidsmiljølovens bestemmelser i Norge. For detaljer om de ulike bestemmelsene, se artikkelen om kjøre- og hviletid.

EU har siden 2017 arbeidet med å forbedre regelverket til arbeids- og næringsvilkårene i vegtransportsektoren for å hindre sjåførtretthet og sikre effektiv håndheving av regler. Det overordnede målet er å skape en sikker, effektiv og sosialt ansvarlig veitransportsektor og sikre tilfredsstillende arbeidsvilkår og sosial beskyttelse for sjåfører. Dette skal skje med rettferdig konkurranse mellom veitransporvirksomhetene.

Innhold i forskriften

Arbeidsgiver skal registrere arbeidstiden til arbeidstakere og oppbevare registrerte data i 2 år etter utgangen av den aktuelle arbeidsperioden.

Ved skiftarbeid skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstakeren skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med deres tillitsvalgte.

Arbeidstiden kan være opp til 9 timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager, men ikke overstige 9 timer i løpet av 24 timer og 38 timer i løpet av sju dager for døgnkontinuerlig skiftarbeid og tilsvarende turnusarbeid eller arbeid på to skift som regelmessig drives på søn- og helgedager. Likeså turnusarbeid på søn- og helgedager og arbeid hver tredje søndag eller arbeid om natten.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg