forskrift om arbeidstid for sjåfører

Sjåfører skal ha regulert arbeidstid.

Artikkelstart

Forskrift om arbeidstid for sjåfører og andre innenfor veitransport (ofte forkortet FATS) er en forskrift som regulerer kjøre- og arbeidstid for utøvere innen yrkestransport på vei. Forskriften har hjemmel i arbeidsmiljøloven. Avsendere, speditører, oppdragsgivere og andre ledd i transportkjeden skal alle bidra til at bestemmelsene følges. Arbeidstilsynet har kontrollansvar.

Faktaboks

Også kjent som
FATS

FATS gjelder for virksomheter som har ansatte som deltar i transportaktiviteter som omfattes av kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Dette gjelder gods- og turbilvirksomhet på vei med kjøretøy over 3,5 tonn. Unntak gjelder for persontransport i rute der ruten er inntil 50 km. Det er ellers unntak for kjøretøyer under 3,5 tonn, persontransport med kjøretøy registrert for inntil ni passasjerer inklusiv sjåfør og kjøretøyer som brukes til kloakkrensing, flomsikring, vann, elektrisitetsarbeid, post, landbruk og vedlikehold av infrastruktur. Kjøretøyer med toppfart under 30 km/t er også unntatt.

Yrkessjåfører skal følge regler for kjøre- og hviletid. Reglene for tunge kjøretøy er felleseuropeiske regler innen EU/EØS. Statens vegvesen skal kontrollere at reglene følges.

Selvstendignæringsdrivende sjåfører er unntatt fra arbeidsmiljøloven og FATS. Arbeidstilsynets har kontrollansvar, men kontroll forutsetter at det er en arbeidsavtale. Ved å benytte selvstendig næringsdrivende som sjåfører kan virksomheter omgå deler av regelverket, for eksempel arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid.

Utleide sjåfører er ansatt hos utleier, men vil inngå i ansvaret til innleier. Dersom sjåføren er utleid fra et selskap registrert i utlandet vil sjåføren være utsendt medarbeider, som er en midlertidig jobb i et annet land enn sjåføren er hjemmehørende. Det er en egen forskrift som regulerer utsendte medarbeidere og skal sikre utsendte medarbeidere minimumsrettigheter. Det omfatter blant annet norske HMS-regler og lønns- og arbeidsvilkår.

Utenlandske transportselskaper som sender sjåfører til Norge for å kjøre kabotasjeoppdrag, må ha norsk transportløyve. Kabotasje er kjøreoppdrag mellom to steder i et annet land enn der selskapet er hjemmehørende. Kabotasje krever at man følger arbeidsmiljølovens bestemmelser i Norge.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg