form - kunst, design

Unike kontinuerlige former i rommet, bronse, 121,3x88,9x40 cm, utført av Umberto Boccioni i 1913. En person beveger seg raskt slik at kroppen og klærnes former blir løst opp på grunn av fart og vindmotstand. Behandlingen av skulpturens form viser at kunstneren har vært opptatt av temaet energi og dynamikk. Skulpturens form og innhold korresponderer.
Metropolitan Museum of Art, New York, Public Domain.
Lisens: CC0 1.0 Universal

Form betegner i kunst-terminologien i snevreste forstand kunstverkets ytre avgrensing, i videre forstand dets ytre egenskaper slik de fremtrer for sansene. Form innbefatter da linje-, lys-, farge- og volumegenskaper.

Faktaboks

etymologi:

Begrepet form stilles ofte sammen med begrepet innhold, som noe vesensforskjellig fra dette innen kunsten, og begrepet form dekker da nærmest: uttrykk, utførelse, utforming. I det fullverdige kunstverk smelter form og innhold sammen, fordi innholdet ikke kan uttrykkes på annen måte enn nettopp gjennom den gitte form. Den moderne formalestetikk ble grunnlagt av Konrad Fiedler i 1870-årene; han hevdet at synligheten var den bildende kunsts særpreg, og at denne derfor måtte analyseres og klarlegges gjennom synets lover. Alois Riegl og Heinrich Wölfflin utformet de beskrivende og karakteriserende begrep til praktisk kunsthistorisk terminologi. Henri Focillon har særlig sterkt hevdet at kunstverkets betydning er formalt betinget. Hans Sedelmayr førte i 1930-årene formalestetikken over i strukturanalysen.

Se også formgivning.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg