Forbrukerkjøpsloven regulerer én bestemt form for kjøp, de såkalte forbrukerkjøpene. Med dette menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet, se forbrukerkjøpsloven § 1 annet ledd. Kjøp med andre partskonstellasjoner enn dette, reguleres av kjøpsloven.

Forbrukerkjøpsloven er preseptorisk (ufravikelig), se § 3.

Mangel. Har den kjøpte tingen en mangel, det vil si at tingen ikke i samsvar med det som er avtalt eller det man kan kreve i henhold til loven, kan kjøper kreve at selger leverer en tilsvarende ting på ny, retter feilen, gir prisavslag, hever kjøpet og/eller gir erstatning.

Klagefrist. Har tingen en mangel, må det meldes fra til selger så fort som mulig, og innen rimelig tid (reklamasjon). Den absolutte klagefristen er to år etter overtakelsen av tingen, fem år hvis tingen er ment å ha en vesentlig lengre levetid enn to år.

Avbestilling og retur. Kjøper kan avbestille tingen så lenge tingen ikke er mottatt. Ved avbestilling slipper kjøper å betale kjøpesummen, men må som hovedregel dekke eventuelle tap selger måtte ha som følge av avbestillingen, for eksempel i form av et standardisert avbestillingsgebyr. Tingen kan ikke avbestilles hvis den er overtatt av kjøper. Unntak gjelder hvis kjøper har rett til å heve kjøpsavtalen, vilkårene for angrerett etter angrerettloven er oppfylt eller kjøper har avtalt særskilt tilbakeleveringsrett eller bytterett med selger.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.