Syntetisk drivstoff som er karbonfritt, og som er gjort flytende, er sammensatt av elementer som ikke er hentet fra energiråvarens sammensetning. De mest kjente drivstoffene er bygd opp av hydrogen som det viktigste elementet. Hydrogen som er gjort flytende (LH₂) er et vanlig drivstoff for romfartøyer. Energitettheten er vesentlig lavere enn for andre flytende drivstoffer, men den spesifikke energien er vesentlig høyere.
Hydrogen blir også brukt som brensel i forbrenningsmotorer og i brenselceller, men er da fortrinnsvis i form av komprimert gass. Det skyldes at omdanning av hydrogen til flyende form er en svært kostbar og energikrevende prosess. Med et kokepunkt for hydrogen på cirka 20 kelvin (–253 °C ) kan energien som går med til å gjøre det flytende bli opp til 47 MJ/kgH₂, noe som utgjør rundt 39 prosent av hydrogenets energiinnhold. Til sammenligning kreves rundt 16 MJ/kgH₂ for å komprimere hydrogengass til 35 MPa (350 atmosfærer).
Ammoniakk (NH₃) er en viktig hydrogenbærer og kan fremstilles ved hjelp av Haber-Bosch-metoden. Energiforbruket i denne prosessen er 50,4 MJ/kg ammoniakk eller 10,8 MJ/kgH₂. Ammoniakk kan i noen tilfeller anvendes direkte, men hvis bruken krever ren hydrogen, vil det i tillegg medgå rundt 28,8 MJ/kgH₂ for å skille det fra ammoniakken.
I naturlige omgivelser opptrer ammoniakk i gassform, men kan enkelt gjøres flytende ved cirka 10 atmosfæres trykk. Flytende ammoniakk har tidligere vært brukt som brensel når tilgangen til bensin var begrenset. I dag blir ammoniakk foreslått som et karbonfritt alternativ til dagens drivstoffer basert på fossil energi. Tabellen nedenfor gir de viktigste nøkkeltallene.
Drivstoff |
Energitetthet [MJ/liter] |
Spesifikk energi [MJ/kilo] |
Ammoniakk (LNH3) |
12,7 |
18,6 |
Hydrogen (LH2) |
8,5 |
119,9 |
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.