flysystemmekaniker
Flysystemmekaniker og flymekaniker i arbeid på Sola.
Av /SCANPIX.

Flysystemmekaniker er en fagperson som arbeider med vedlikehold av fly og helikopter, og som har spesialisert utdanning innen reparasjon og vedlikehold av de fleste av luftfartøyets systemer. Flysystemmekanikeren planlegger og gjennomfører service, gjør vurderinger og dokumenterer vedlikeholdet. Arbeidet gjøres på de fleste av flyets flater og systemer, med unntak av avanserte avionikksystemer, samt fulloverhaling av motorer og strukturarbeid.

Det ligger et internasjonalt regelverk til grunn for flysystemmekanikerens arbeid, og det settes krav til ulike kvalifikasjoner og kompetanse. Det utstedes sertifikater ut fra hvilke system man er godkjent for å jobbe på, og disse sertifikatene er godkjent for arbeid innen hele EU.

Utdanning

Utdanningsløpet kan variere noe. Et typisk utdanningsløp består av tre år på skole, og deretter to år med praksis som lærling. De første tre årene består hovedsakelig av fagområdene elektro/data, flyfag og flyteknikk.

  • Første året: videregående skole – vg1 Elektro og datateknologi.
  • Andre året: videregående skole – vg2 Flyfag
  • Tredje året: videregående skole – vg3 Elektro og datateknologi.
  • Deretter jobber man som lærling i to år i en bedrift

Læretiden avsluttes med fagprøve.

Etter endt utdanning (og dels i læretiden) kan man jobbe i flyselskap, Luftforsvaret eller annen organisasjon som er godkjent for fly- eller helikoptervedlikehold. En flysystemmekaniker jobber gjerne opp mot en Aircraft Maintenence License (AML), som blant annet skiller mellom spesialisering på ulike flytyper. Dette inkluderer en større del om flysikkerhet og luftfartslovgivning.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer (2)

skrev Ruben Henriksen

Hei, jeg er flysystemmekaniker lærling og læretiden min er på 2 år, ikke et og et halvt som nevnt i artikkelen. Lurer også på om det er mulig å skrive mer utdypende om utdannings løpet. Jeg tenker da å føre på noe om at utdanningen er lagt opp av EASA og er modulbasert iht. Part-66 i de sivile norske skolene. utdanningen er ganske omfattende og de fleste jobber opp mot en AML som da også skiller på hvilke flytyper man er godkjent for.

Men også siden forsvaret har en egen utdanning som følger et annet reglement "EMAR" så kan man jo skrive om det også? Hele temaet om flyvedlikehold er et stort tema så tenker jeg at det er viktig å få ut så mye informasjon som mulig så fremtidige flymekanikere og Avionikere vet va de møter når de begynner.

svarte Lars Engerengen

Hei, takk for godt innspill. Jeg ser at det er noen år siden artikkelen ble oppdatert, så det er nok på tide å ta en gjennomgang. Vi noterer oss innspillet, og vil oppdatere artikkelen i løpet av kort tid.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg