Flysystemmekaniker er en fagperson som arbeider med vedlikehold av fly og helikopter, og som har spesialisert utdanning innen reparasjon og vedlikehold av de fleste av luftfartøyets systemer. Flysystemmekanikeren planlegger og gjennomfører service, gjør vurderinger og dokumenterer vedlikeholdet. Arbeidet gjøres på de fleste av flyets flater og systemer, med unntak av avanserte avionikksystemer, samt fulloverhaling av motorer og strukturarbeid.
Det ligger et internasjonalt regelverk til grunn for flysystemmekanikerens arbeid, og det settes krav til ulike kvalifikasjoner og kompetanse. Det utstedes sertifikater ut fra hvilke system man er godkjent for å jobbe på, og disse sertifikatene er godkjent for arbeid innen hele EU.
Kommentarer (2)
skrev Ruben Henriksen
Hei, jeg er flysystemmekaniker lærling og læretiden min er på 2 år, ikke et og et halvt som nevnt i artikkelen. Lurer også på om det er mulig å skrive mer utdypende om utdannings løpet. Jeg tenker da å føre på noe om at utdanningen er lagt opp av EASA og er modulbasert iht. Part-66 i de sivile norske skolene. utdanningen er ganske omfattende og de fleste jobber opp mot en AML som da også skiller på hvilke flytyper man er godkjent for.
Men også siden forsvaret har en egen utdanning som følger et annet reglement "EMAR" så kan man jo skrive om det også? Hele temaet om flyvedlikehold er et stort tema så tenker jeg at det er viktig å få ut så mye informasjon som mulig så fremtidige flymekanikere og Avionikere vet va de møter når de begynner.
svarte Lars Engerengen
Hei, takk for godt innspill. Jeg ser at det er noen år siden artikkelen ble oppdatert, så det er nok på tide å ta en gjennomgang. Vi noterer oss innspillet, og vil oppdatere artikkelen i løpet av kort tid.
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.