Spiralfjær
Fjær med varierende utslag etter påhengt vekt
I følge Hookes lov er forlengelsen av en fjær proporsjonal med kraften som virker på den.

Fjær er en mekanisk innretning som under elastisk formforandring i stigende grad motsetter seg virkningen av en påført kraft. Den brukes i særlig grad til å oppta støt eller som komponent i måleutstyr for måling av tyngde eller trykk.

Faktaboks

Etymologi
fra tysk Feder

Typisk for en fjær er at den består av et elastisk materiale som gjør at den kan gå tilbake til sin opprinnelige form etter at den har blitt utsatt for kompresjon eller forlengelse. Formålet kan være å dempe virkningen av et støt. Fjær kan også brukes som energilager. Når fjæra blir utsatt for en belastning, blir bevegelsesenergi opptatt som stillingsenergi, som senere kan leveres tilbake som bevegelsesenergi. På den måten kan en fjær (driftsfjær) brukes til å magasinere drivkraft for instrumenter, klokker, leketøy med videre. Siden utslaget av en fjær er proporsjonal med kraften som påføres, kan fjær også brukes i et måleinstrument, som for eksempel i en fjærvekt.

Fjær finnes i mange versjoner og man skiller mellom trykk-, strekk-, bøynings- og torsjonsfjær. De vanligste typer fjær er beskrevet nedenfor.

Eksempler på former for fjær

Bladfjær

Bladfjær er en bøyningsfjær som består av en elastisk stav eller blad, eventuelt flere blader (lameller) som er buntet sammen. De eldste former for håndskytevåpen som bue og armbrøst var basert på bladfjær som ble satt i spenn. Når spennet utløses, blir stillingsenergien i den spente fjæra (buen) overført som bevegelsesenergi til pilen. I dag er bladfjær ofte i form av et bladfjærverk, som består av flere flate bøyningsfjærer som er lagt oppå hverandre. Det øverste bladet kalles hovedbladet og har et opphengningsøye i hver ende. De er mye brukt som fjær i jernbanevogner.

Spiralfjær

Spiralfjær

Tre typer spiralfjær: strekkfjær, trykkfjær og torsjonsfjær.

Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Spiralfjær, som også kalles springfjær, er den vanligste formen for fjær. Den lages av en rund eller firkantet tråd av fjærstål som er viklet opp som en sylindrisk heliks, og kan fungere både som strekk- og trykkfjær. Spiralfjær som trykkfjær brukes blant annet på biler og jernbanevogner for å oppta og utjevne sterke støt.

Torsjonsfjær

Torsjonsfjærer lages av en metallstav som vris rundt sin egen lengdeaksel. Til forskjell fra andre typer fjær, der belastningen som påføres er en form for aksial- eller radiell kraft, er belastningen som påføres en torsjonsfjær et moment eller vridningskraft. Enden av fjæren vil da rotere i en vinkel. Eksempler på bruk av torsjonsfjær er i musefelle og klesklype.

Pneumatisk fjær

Pneumatisk fjær er en form for trykkfjær som, i stedet for elastisk materiale, benytter komprimert gass inne i en lukket sylinder. Sylinderen er forseglet av et glidende stempel som balanserer påført ytre kraft mot indre trykk i sylinderen. Slike fjærer er mye brukt i biler og kontorstoler.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg