Ichthys
Et av de tidligste kristne symbolene er fisken, som står for «Jesus Kristus, Guds Sønn», idet den første bokstaven i hvert ord til sammen danner det greske ordet ikhthys, «fisk».
Mirakelet med brødet og fiskene
I det såkalte brødunderet, beskrevet i alle de fire evangeliene, metter Jesus flere tusen mennesker med noen få brød og fisker. Maleri fra 1620–1623

Fisk har spilt en rolle i en lang rekke religiøse forestillinger og har gjerne symbolisert fruktbarhet (fallossymbol) og livets bevarelse. Tre fisker med ett hode, eller tre sammenflettede fisker, symboliserer treenigheten. I buddhismen kan fisken stå for frihet fra tvang og begjær, i hinduismen rikdom og fruktbarhet.

Fisken var et viktig symbol for de første kristne. De brukte det greske ordet for fisk som forkortelse (akronym) for «Jesus Kristus, Guds sønn. Det greske ordet for fisk er ΙΧΘΥΣ, som i det greske alfabetet kunne stå som forkortelse for «Ἰησοῦς Χριστός, Θεοῦ Υἱός, Σωτήρ». I det latinske alfabetet blir det Ikthys eller Icthys: Iesous Khristos, Theou hyios, soter. De første kristne ble utsatt for forfølgelse, og det å tegne en fisk i sanden kunne blir brukt som passord i møte med ukjente.

Fisk er også sentralt i Det nye testamentet. I åpningen til Markusevangeliet fortelles det om hvordan Jesus rekrutterer de første disiplene blant fiskere. I følge skriften kaller Jesus på Simon og Andreas slik: «Kom og følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere!» (Mark 1.16. En lignende passasje finnes i Lukas 5.10). I det såkalte brødunderet, beskrevet i alle de fire evangeliene, metter Jesus flere tusen mennesker med noen få brød og fisker.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg